Asset Publisher Asset Publisher

Obszar chronionego krajobrazu

Wg ustawy o ochronie przyrody Obszary Chronionego Krajobrazu są to „wyróżniające się krajobrazowo tereny o zróżnicowanych ekosystemach, wartościowe ze względu na możliwość zaspokajania potrzeb związanych z turystyka i wypoczynkiem lub pełnioną funkcją korytarzy ekologicznych". Ta forma ochrony wprowadzona została w związku z rozwijającym się przemysłem i postępującą urbanizacją prowadzącą do degradacji środowiska przyrodniczego i wpływającą niekorzystnie na warunki życia człowieka. Wymienione procesy spowodowały konieczność zabezpieczenia odpowiednio dużych, atrakcyjnych i zróżnicowanych obszarów o mało zniekształconym środowisku w celu utworzenia systemu, który by łączył funkcjonowanie tych obszarów poddanych różnym reżimom ochronnym oraz w celu stworzenia społeczeństwu warunków do regeneracji sił i różnych form rekreacji.

Obszary Chronionego Krajobrazu na terenie poszczególnych województw, łącząc się z Obszarami Chronionego Krajobrazu województw sąsiednich, tworzą Wielkoprzestrzenny System Obszarów Chronionych oddziałujący w sposób znaczący na zdrowie człowieka, a także na gospodarkę narodową oraz kulturę i naukę. Ma on stanowić uzupełnienie istniejących form ochrony przyrody (parki, rezerwaty). Wielkoprzestrzenny System Obszarów Chronionych obejmuje przede wszystkim tereny o najwyższych walorach przyrodniczych i zachowanej zdolności do utrzymania względnej równowagi ekologicznej. Ponadto w skład systemu wchodzą obszary o niższych walorach, warunkując jednak utrzymanie równowagi na obszarach najcenniejszych.

Nadleśnictwo Wałcz niemal w całości położone jest na Obszarze Chronionego Krajobrazu „Pojezierze Wałeckie i Dolina Gwdy”. OChK utworzono uchwałą Nr IX/56/89 Wojewódzkiej Rady Narodowej w Pile z dnia 31 maja 1989 roku. W roku 2009 wydano Uchwałę Nr XXXII/375/09 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 15 września 2009 r. w sprawie obszarów chronionego krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Zach. Nr 66, poz. 1804), zmienioną Uchwałą Nr XXXIV/408/09 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie obszarów chronionego krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Zach Nr 10, poz.196). W granicach województwa wielkopolskiego aktem prawnym dotyczącym OChK "Pojezierze Wałecki i Dolina Gwdy" jest Rozporządzenie Nr 212/06 Wojewody Wielkopolskiego z dnia 29 listopada 2006 r. w sprawie obszaru chronionego krajobrazu "Pojezierze Wałeckie i Dolina Gwdy" (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 14 grudnia 2006 r. Nr 201, poz. 4770). OChK

"Pojezierze Wałeckie i Dolina Gwdy" obejmuje 3 mezoregiony: Pojezierze Wałeckie, Równinę Wałecką, Dolinę Gwdy. Nadrzędnym celem utworzenia tego obszaru jest ochrona środowiska przyrodniczego. Jego całkowita powierzchnia wynosi blisko 93910 ha, w tym na gruntach Nadleśnictwa Wałcz - 13731,56 ha. Spotyka się tu duże zróżnicowanie rzeźby terenu: wały moreny czołowej, połacie wysoczyzn dennomorenowych, pola sandrowe, wszystko poprzecinane siecią rzek i jezior oraz porośnięte rozległymi kompleksami leśnymi. Na tym OChK zlokalizowane są m.in. rezerwaty „Wielki Bytyń” i „Golcowe Bagno”.

W OChK "Pojezierze Wałeckie i Dolina Gwdy" na terenie województwa zachodniopomorskiego wprowadzono następujące zakazy

 

  • zabijania dziko występujących zwierząt, niszczenia ich nor, legowisk, innych schronień i miejsc rozrodu oraz tarlisk, złożonej ikry, z wyjątkiem amatorskiego połowu ryb oraz wykonywania czynności związanych z racjonalną gospodarką rolną, leśną, rybacką i łowiecką;

 

     realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;

 

  • likwidowania i niszczenia zadrzewień śródpolnych, przydrożnych i nadwodnych, jeżeli nie wynikają one z potrzeby ochrony przeciwpowodziowej i zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub wodnego lub budowy, odbudowy, utrzymania, remontów lub naprawy urządzeń wodnych;

 

  • wydobywania do celów gospodarczych skał, w tym torfu, oraz skamieniałości, w tym kopalnych szczątków roślin i zwierząt, a także minerałów i bursztynu;

 

  • wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę terenu, z wyjątkiem prac związanych z zabezpieczeniem przeciwsztormowym, przeciwpowodziowym lub przeciwosuwiskowym lub utrzymaniem, budową, odbudową, naprawą lub remontem urządzeń wodnych;

 

  • dokonywania zmian stosunków wodnych, jeżeli służą innym celom niż ochrona przyrody lub zrównoważone wykorzystanie użytków rolnych i leśnych oraz racjonalna gospodarka wodna lub rybacka;
  • likwidowania naturalnych zbiorników wodnych, starorzeczy i obszarów wodno-błotnych;

 

  • lokalizowania obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, z wyjątkiem urządzeń wodnych oraz obiektów służących prowadzeniu racjonalnej gospodarki rolnej, leśnej lub rybackiej.

Asset Publisher Asset Publisher

Back

Informacja dla nabywców drewna

Informacja dla nabywców drewna

INFORMACJA DLA NABYWCÓW (konsumentów) DREWNA NA CELE OPAŁOWE I GOSPODARCZE

 

 

1. Rodzaje, sposoby / kierunki/ przygotowania drewna do sprzedaży. 

Drewno może być zakupione jako „gotowe” – czyli pozyskane, wyrobione i zerwane / przemieszczone/ do drogi wywozowej kosztem nadleśnictwa (PKS).

Może też zostać samodzielnie przygotowane przez nabywcę, na powierzchni / działce leśnej/ do tego przeznaczonej. Wówczas cały proces jego wyrabiania, zrywki i wywozu, wg. obowiązujących procedur, jest w gestii kupującego (PKN).

W pierwszym przypadku cena nabycia jest większa niż w tym drugim, bo tu właśnie, prócz wartości surowca do ceny doliczamy poniesione koszty

 

2. Pierwszy kontakt- gdzie można uzyskać informację

Teren nadleśnictwa podzielony jest na 11 leśnictw. By zorientować się czy w danym leśnictwie, w danym czasie jest dostępne drewno przeznaczone do sprzedaży detalicznej należy skontaktować się telefonicznie lub mailowo z wybranym leśniczym. To leśniczowie (by transport zakupionego drewna był jak najbliżej jego miejsca przeznaczenia), w pierwszej kolejności rozdysponowują jego pulę. W razie, gdy podaż takiego drewna przewyższy jego popyt to na stronie internetowej nadleśnictwa będą podawane nadwyżki przedmiotowych sortymentów.

Tutaj też będą wyszczególnione pozycje / działki / na, których będzie można samodzielnie wyrobić potrzebne drewno. 

By w miarę możliwości zapewnić dostępność drewna jak największej liczbie zainteresowanych to w danym roku, jeden nabywca może zakupić nie więcej niż 30 m3. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek nabywcy nadleśniczy może wyrazić zgodę na sprzedaż większej ilości drewna. 

Adresy leśnictw:


 

3. Organizacja, warunki zakupu.


Po uzgodnieniu z wybranym leśniczym co do warunków zakupu - sortymentów i ilości nabywanego drewna należy udać się do siedziby / biura/ nadleśnictwa, które mieści się w Wałczu przy ul. Kołobrzeska1 by tutaj dokonać zapłaty za zamówiony towar.

Sprzedaż takiego drewna prowadzona jest w biurze nadleśnictwa – Kołobrzeska 1, w każdy roboczy dzień, od godziny 8:00 do 14: 00.

Ceny detaliczne są zawarte w cenniku cen detalicznych na 2020 r

Następnie trzeba umówić się z właściwym leśniczym po odbiór / wywóz / zakupionego drewna. 

Wydanie towaru może odbyć się w każdy dzień roboczy w godz. 7- 16. Należy zastosować się do poleceń, wymogów wydającego drewno. Zawsze trzeba mieć przy sobie dowód zakupu, na którym odnotowywany jest fakt wywozu części czy całości zakupionego towaru.

Szczegółowe przepisy dotyczące sprzedaży detalicznej drewna są zawarte w zarządzeniu n-go nr 01/2020, w dołączonym do niego regulaminie sprzedaży. Taki regulamin jest dostępny na wniosek zainteresowanego.